16.5 C
София
събота, юли 27, 2024

Всичко, което трябва да знаете за двигателното масло

- Реклама -spot_imgspot_img
- Рекласма -spot_imgspot_img

Моторното масло за леки автомобили се използва за смазване на механизмите на двигателя, намаляване на триенето, отстраняване на продуктите от износване, а също така ви позволява да охладите частите на двигателя. Надеждната и стабилна работа на двигателя ще бъде осигурена само ако вискозитетът, типът и другите свойства на маслото са точно съобразени с конструкцията на вашия двигател. Ето защо си струва да обърнете специално внимание на това какъв вид масло да напълните в двигателя. В тази статия ще се опитаме да разгледаме подробно характеристиките на моторните масла, както и тяхната класификация и да отговорим на въпроса: „Как да изберем масло за автомобил?

Първо трябва да разберете какво представляват моторните масла. В зависимост от състава моторните масла са три вида.

Видове моторни масла

Минералното масло  е продукт от преработката на суров нефт, пречистен от вредни примеси. Има висок вискозитет, подходящ за двигатели с пробег над 100 хиляди километра. Недостатъкът на такива масла е, че те изискват честа смяна и също така имат относително нисък диапазон на работна температура. Минералното моторно масло има ниска цена и е по-лесно за производство от синтетичното или полусинтетичното.

Полусинтетичното двигателно масло  се произвежда на минерална основа чрез добавяне на синтетични добавки. Минералният компонент в такова масло заема 50-70%, а синтетичният компонент съответно 30-50%. Полусинтетиката превъзхожда минералното масло по своите свойства, а на цена е по-добра от „синтетиката“, което я прави златната среда.

Синтетичното масло  се получава чрез обработка на продуктите от първичната дестилация на масло. В този случай става възможно да се получи масло с необходимите свойства. Синтетичните моторни масла се характеризират с добра течливост, могат да работят в широк температурен диапазон и също така запазват първоначалния си състав по-добре по време на работа, поради което имат по-дълъг експлоатационен живот от полусинтетиката или минералното масло.

Сред шофьорите има мнение, че синтетичното масло влияе неблагоприятно върху уплътненията и маслените уплътнения, което ги кара да текат. Това е още едно погрешно схващане. Ако уплътненията са износени, тогава всяко масло ще започне да тече през тях, независимо от основата. Вярно е, че синтетиката ще започне да напуска малко по-рано от полусинтетиката или минералната вода. Това се дължи на по-добрата му течливост и пропускливост.

Класификацията на маслата е свързана и с работната температура, която зависи от вискозитета на маслото. Вискозитетът на моторното масло влияе пряко върху лекотата на стартиране на студен двигател и надеждната защита при високи работни температури. В зависимост от този параметър моторните масла се разделят на три групи.

Лятното масло  има по-висок вискозитет, за да осигури надеждна защита на двигателя при работа при високи температури. Паленето и работата на двигателя при температури под 0 градуса с такова масло обаче не е препоръчително. Тук можете да намерите масла с различни основи, както минерални, така и синтетични.

Зимното моторно масло  има по-нисък вискозитет и по-добра течливост, поради което лесно прониква през каналите и осигурява надеждно смазване и лесно стартиране на двигателя през зимата. Но си струва да запомните, че такова масло не е в състояние да изпълнява функциите си през лятото, при високи външни температури. Те включват предимно синтетични масла.

Всесезонното моторно масло леко променя вискозитета си в зависимост от температурните условия. Сега сменят сезонните масла по простата причина, че няма нужда да се сменя маслото на всеки шест месеца. Най-често всесезонните масла са синтетични и полусинтетични.

Класификация на моторните масла

В света има няколко системи за класификация на петрола. Всеки от тях налага свои собствени изисквания към маслото и има свои собствени символи. Маркировката на автомобилните масла във всяка класификация е различна, така че нека разгледаме по-подробно двете най-често срещани класификации.

SAE класификация на моторното масло

SAE класификацията на маслата е най-популярната в целия свят и се свързва с промяна във вискозитета. Вискозитетът е най-важният параметър на автомобилното масло. От това зависи надеждното смазване на всички компоненти на двигателя и лесното му стартиране. Със сигурност всички шофьори са запознати с думите „моторно масло 5W-40“ или „моторно масло 5W-30“. Нека да разберем какво означава това.

В съвременния автомобилен свят всесезонните масла са най-често срещаните. Летните или зимните видове масла са рядкост, така че нека разгледаме по-отблизо етикетирането на маслата за всякакви атмосферни условия.

Числото, което идва на първо място, заедно с буквата W, е зимата (Winter), така нареченият индекс на нискотемпературен вискозитет на моторното масло. Показва колко лесно маслото преминава през каналите към триещите се двойки при ниски температури през зимата (вискозитет при -40°C). Колкото по-ниска е тази настройка, толкова по-добре. Минимумът е 0.
Така можем да кажем, че:

  • обозначението 0W показва, че маслото може да се използва при температури до -35-30 градуса;
  • 5W до -30 -25 градуса;
  • 10W до -25 -20 градуса;
  • 15W до -20 -15 градуса;
  • 20W до -15 -10 градуса.

Второто число след тирето е параметърът за лятна висока температура, показващ вискозитета на маслото при работна температура на двигателя (100°C). Колкото по-висок е този параметър, толкова по-надеждна е защитата на двигателя при високи работни температури. Максималната стойност на индекса на летния вискозитет на маслото е 60. Следователно обозначението на маслото 5W-40 означава, че това всесезонно масло може да се използва през зимата до температура от -30 -25 градуса, а през лятото до температура + 35 – +40 градуса

По-долу е дадена таблица на вискозитета на моторните масла в зависимост от температурата. Гледайки го, става по-лесно да изберете маслото специално за вашите климатични условия.

SAE класификация на моторното масло

Друг важен момент.
Много шофьори са свикнали със следните модели: минералното масло има вискозитет 15W-40, полусинтетичното – 10W-40, синтетичното, например 5W-40. Това не е нищо повече от заблуда, тъй като на нашия пазар отдавна има производители, представляващи 100% синтетика от класове 10W-40, 15W-50, 20W-60 и други. Има и масла, които имат малко „неконвенционален“ вискозитет, като 10W-30.
Ето защо трябва да запомните: вискозитетът не е показател за състава на маслото. Съставът на моторното масло се намира най-добре на етикета на кутията.

Като изучавате обозначенията на кутията, можете да разберете как да използвате това масло

API класификация на двигателните масла

API класификацията на маслата по предназначение разделя всички масла на две основни категории:

  • Категория S. В тази категория попадат всички масла, предназначени за бензинови двигатели на леки автомобили, микробуси и лекотоварни автомобили;
  • Категория C. Тази група включва масла за дизелови двигатели на тежкотоварни автомобили, автобуси и различно специално оборудване.

За дизелови двигатели на леки автомобили отделна категория в тази класификация не е разпределена. Най-често маслото за дизелови двигатели на леки автомобили е обозначено като  C / S .

Между другото, няколко думи за това обозначение. Маркировката на моторните масла с двойно обозначение означава, че маслото е универсално, което означава, че може да се използва както в бензинови, така и в дизелови двигатели. Редът на индексите S и C не е случаен.

C/S – За предпочитане се използва в дизелови двигатели
S/C  – За предпочитане се използва в бензинови двигатели

Буквата S е последвана от обозначението на експлоатационните свойства на маслото, което се обозначава с поредица от букви: A, B, C, D, E, F, G, H, J, L, подредени във възходящ ред на свойства на маслото. API декодиране за бензинови двигатели.

  • SC – (двигатели), разработени преди 1964 г.;
  • SD – (двигатели) разработени преди 1964-1968 г.;
  • SE – (двигатели), разработени преди 1969-1972 г.;
  • SF – (двигатели), разработени преди 1973-1988 г.;
  • SG – (двигатели) разработени преди 1989-1994 г., при тежки условия на експлоатация;
  • SH – (двигатели), разработени преди 1995-1996 г., при тежки условия на работа;
  • SJ – (двигатели), разработени преди 1997-2000 г., има подобрени енергоспестяващи параметри;
  • SL – (двигатели), разработени преди 2001-2003 г., осигуряват удължен експлоатационен живот;
  • SM – (двигатели), разработени от 2004 г
  • и EGR клапан;

 Препоръки за двигателно масло

Когато избирате масло, на първо място трябва да се съсредоточите върху препоръките на инструкциите за експлоатация на вашия автомобил.
Но не пренебрегвайте следните точки:

  • посоченият на опаковката температурен режим за използване на маслото е препоръчителен;
  • не е необходимо да се съди за качеството на маслото по неговия цвят: повечето от добавките, добавени към него, го правят малко по-тъмен;
  • бързото почерняване на маслото в резултат на кратка работа на двигателя не означава непременно загуба на свойства. Това, като правило, е свързано с високи детергентни свойства и способността да се задържат продуктите от непълно изгаряне на горивото;
  • забранено е смесването на масла с различни основи, например минерални и синтетични;
  • добавянето на добавки към моторното масло не винаги е от полза: те могат да подобрят някои свойства, но в същото време значително да влошат други. Висококачественото масло вече съдържа целия необходим пакет добавки за осигуряване на надеждна работа на двигателя;
  • ако не е известно какво е излято в двигателя преди смяна на маслото, препоръчително е да промиете двигателя.

Изборът на производител на моторно масло е въпрос на религия. На пазара има огромен брой от тях, както местни, така и чуждестранни. Най-важното тук е да не попаднете на фалшификат. И както знаете, те фалшифицират това, което се продава най-добре. Ако сте закупили „левичар“, тогава всичко, написано в тази статия, напълно ще загуби значението си за вас, тъй като съставът на фалшивото масло не се поддава на никакъв анализ и систематизация.

Качеството на маслото на един производител може да варира значително с течение на времето, така че е препоръчително да прочетете прегледите на най-новите придобивания на този продукт и да направите избор в полза на това, което сега е актуално и с високо качество.

Най-добре е да купувате масло от първични източници, тоест от официални представители. Вярно е, че не всички представителства се занимават с продажби на дребно и не всички автомобилисти имат възможност да се свържат с тях. Друг вариант е да закупите масло от надежден доставчик на резервни части, който го поръчва чрез официални лица, а не от търговци на едро. Такива също има на пазара, но трябва да ги търсите.

В интернет има много услуги, които предлагат избор на масло по марка автомобил. Ако все още не сте разбрали как да изберете правилното масло за вашия двигател, тогава би било препоръчително да използвате такава услуга.

След като прочетете тази статия, ще можете да разберете маркировката на двигателното масло и да не правите грешка при избора. Съвременните двигатели са чувствителни към качеството на моторното масло, така че изборът му трябва да се подхожда отговорно.

Това е всичко. Остава да закупите филтри и да смените маслото.

- Реклама -spot_imgspot_img
ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
- Реклама -spot_img
Related news
- Реклама -spot_img