Екранното общуване дава на децата обратното на това, от което се нуждаят

До какви проблеми води използването на смартфони и таблети при децата

Родителите невинаги си дават сметка как технологиите влияят на живота на децата. Но първите 2-3 години е ключов период, в който мозъкът на малкото дете се развива интензивно. Поне в това време, а ако може и повече години, то трябва непременно да се ограничава в съприкосновението му с екранни устройства.

В това е убедена и настоя пред БНР-Радио София Александрина Георгиева. Тя е била програмист, а преди 4-5 години основава фондацията "Офлайн Кидс".

Към организацията сътрудничат 20 доброволци с различни професии. Дейността им е посветена на това да вдъхновява и подпомага родители, учители и общности да насърчават развитието на децата далеч от екраните.

"Много хора нямат достатъчно знания за ефектите от въздействието на дигиталните устройства. Детето има нужда от сигурна и любяща среда, от опознавана не физическата среда, от здрав сън и движение. Мозъкът има нужда от време за обработка на видяното и наученото. Екранът дава точно обратното", изтъкна Георгиева.

Тя обърна внимание, че свръхстимулацията от светлини, цветове и движения по екраните прави децата нервни и агресивни. Те обичат да имитират. Стига се до това - инфлуенсъри със съмнителни ценности да ги "възпитават".

Когато се допуска прекалено дълго екранно време, масово се наблюдава забавяне на говорното развитие на детето, покачване на случаите на затлъстяване и късогледство, на депресия, тревожност самонаранявания, нарушава се концентрацията, има ниска емпатия.

В бебешка възраст е задължително ограничението на всякакво екранно време - филмчета, игри, дори телевизия.

Ако гледат неподходящи за възрастта им филми, след това децата може да сънуват кошмари.

За някои може да звучи невероятно, но "офлайн дете" е възможно, акцентира Александрина Георгиева. Просто родителите трябва повече да се занимават с него. Още в началото да се поставят правила, както при движението по пътищата и миенето на зъбите, например.

Когато детето не е виждало екранни забавления, ограничението лесно се спазва.

Съществува наредба на Министерството но здравеопазването, според която на деца в яслите може да се допуска до 10 минути екранно общуване на седмица, и то с образователни цели.

Ако малкото дете не ги вижда, няма да се сеща за екраните. /БНР